Jag trodde vi levde i ett modernt & någorlunda jämställt samhälle...

Men ack så jag bedrog mig! Gamla inrotade könsroller finns visst bevarade likt antikviteter på ett muséum!
Jag och två vänner + Iris var ute och gick häromdagen då vi mötte en pappa och hans son på cirkus 2-3 år, sonen cyklade på en liten cykel med stödhjul och när de kom förbi oss berömde min ena vän pojkens cykel. Pojken var nog lite blyg för han vågade inte svara oss utan tryckte sig mot pappans ben. Pojkens pappa svarade dock på kommentaren på följande sätt;
"Han har fått lånat syrrans...."

Varför tror ni pappan svarade så?
Jo, därför att cykeln var ROSA!!!

I dagens Sverige är det fortfarande alltså skamligt när en pojke har rosa saker (och antagligen vice versa)! Detta om något är skamligt! Pappan hade bara kunnat nickat instämmande mot oss och gått vidare, men han måste alltså kommentera det faktum att hans lilla pojkes cykel är rosa, och försvara det hela med att det faktiskt inte är sonens cykel utan storasysterns! jag säger bara HERREGUUD! Big deal, det är 2009 och jag trodde faktiskt att vi försökte röra oss ur den könsrollsbevarande samhällsstrukturen. Frågan är nu bara om pappan fällde denna kommentar medvetet eller inte? Om han faktiskt tänkte "Jag måste ju säga att det är systern cykel så de inte tror att den stackars pojken måste ha en rosa cykel" eller om det bara flög hur honom utan vidare eftertanke? Jag vet inte vilket som är värst. Jag vet bara att detta var ett litet, litet exempel ur vardagen som skrämde mig lite och fick mig att reflektera lite över det samhälle vi lever i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback