Svaret på frågan är inte av okomplicerad natur

Ja, så där börjar man tänka och prata när man läst på universitetet hörrni!

Men nu till saken. Ni har varit väldigt duktiga med era gissnigar må jag säga!  Jag har försökt utse en vinnare, men det visade sig inte vara helt enkelt. Det hela bottnar nog mest i en tolkningsfråga, när jag vet att många Härjedalingar har egna namn och "blandningar" för detta. För ett helt korrekt svar skulle jag velat ha "Spickekôrv" vilket enligt min egne, enväldige "dialekt och-härjedals expert" Joel anser vara det korrekta stavningen och definitionen av denna delikatess. "Spickekôrv" är ursprunligen gjord på renkött och inget annat. Sandra's gissning på "Spittekött" kanske kommer närmast rent bokstavsmässigt, men faktum kvarstår att det vi ser på bilden är en "Kôrv" och inte "kött", därför kan jag inte godkänna denna gissning. Petra kommer närmast med sin gisning, renkorv, rent definitionsmässigt, det är ju en renkorv, detta är ju fakta. Men är korven tillverkad av en Härjedaling, i Härjedaling för Härjedalingar att äta heter det "Spickekôrv" och inget annat. Kanske låter lite väl invecklat? Men jag måste ta det ända hit då detta "tilltugg"  inte kan jämföras med någonting annat, detta är en unik smakupplevelse! Hur som helst. Jag kan inte utse en vinnare, den som kommer ihåg att påminna mig först om att de deltagit i denna tävling kan utse sig själv som vinnare och låta sig bli bjuden på en öl nästa gång vi ses :)


Jag fick ju en massa spännande förslag som....."Renkorv" "Björnkött" "köttfärs" "Mosad Polly" "bajskorv eller uppstoppad orm" och "torkat älgkött". Tack för ditt deltagande!

Vill pasa på att säga tack så mycket till alla deltagare för de fina insatserna, ni vet väl att det viktiga är att deltaga, inte att vinna?! Godnatt alla vänner // ems


Kommentarer
Postat av: Petra

haha ja självklart, att jag inte tänkte på det ; )

Postat av: Kristina

ja säger oxå spickekörv Ems!:)

2008-09-15 @ 16:39:36
URL: http://mysteria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback